לישון כמו תינוק

סוף סוף הגיעה השעה, אתם עייפים, יום ארוך עבר עליכם: ניקיון, הנקה, כביסות, הנקה, כלים, הנקה, וסוף סוף התינוק שלכם מראה סימני עייפות ומתחיל להירדם עליכם… אתם מודים על כך וכבר מתחילים לחשוב כמה טוב אתם עומדים לישון, אבל לא! כי לפתע אתם מוטרדים מאד, כיצד התינוק אמור לישון? האם מישהו אמור להשגיח עליו? האם הוא צריך לישון על הבטן? האם  על הגב? האם כדאי שימשיך לישון עליכם? איך אתם ממשיכים להשגיח עליו גם כאשר אתם ישנים?

שינה בגיל הינקות – על הבטן או על הגב?

לשאלה האם להשכיב את התינוק על הבטן או על הגב יש תשובות רבות. הראשונה גורסת כי מומלץ להשכיב את התינוק על גבו מגיעה בעקבות ממצאי מחקרים שהראו שהשכבה על הגב מוריד את הסיכון למוות בעריסה. הסיבה למוות בעריסה אינה לגמרי ברורה, אולם ידוע כיום כי שינה על הגב מורידה את הסיכון ולפיכך ההמלצה: כאשר אתם ישנים, מומלץ שהתינוק גם יישן, על הגב.

בנוסף לסיבה זו, השכיבה על הגב מועילה לתינוקות בתהליך ההתפתחות המוטורית ובחקירה הסביבה: כאשר התינוק על הגב יש לו אפשרות למשחק עם הידיים, אחיזה בחפצים, יצירת קשר עין ואינטראקציה עם הסביבה.

יחד עם זאת, השכבת התינוק על הבטן מאמנת את שרירי התינוק (חגורת הכתפיים, גו עליון) כאשר הוא מנסה לנוע, להרים את הראש ולבצע פעולות שונות. במידה והתינוק לא יאמן את אותם שרירים במהלך תקופת חייו הראשונה, הוא יתקשה בהמשך לשאת את משקל גוו על ידיו וייתקשה בביצוע פעולות מסוימות מכיוון ששריריו יהיו חלשים מדי.

ניתן לומר כי את מרבית זמנו בחודשי החיים הראשונים, על התינוק לבלות בשכיבה על הגב, אך מומלץ מאד, לשלב במהלך היום, כאשר אתם נוכחים ליד התינוק גם שכיבה על הבטן על מנת שיוכל לאמן את שריריו.

מחזוריות השינה של תינוק

מחזוריות השינה של תינוק היא בת כשעה, כמו של אדם בוגר, אך בזמן שאדם בוגר פוקח את עיניו אחת לשעה, מסתובב לצד שני וחוזר לישון, תינוק זקוק לאותה סביבה בה הוא מורגל להירדם לאחר כל יקיצה שכזו.

לרוב ניתן להתחיל ללמד תינוק הרגלי שינה רק כאשר כמות הורמון המלטונין גבוהה מספיק. הורמון המלטונין הוא הורמון המופרש בחושך והוא אחראי על מעגל השינה. עד גיל חודשיים הוא מופרש ברמה נמוכה מאד שאינה מספיקה על מנת שהתינוק יירדם בעצמו, ולאחר מכן אפשר להתחיל להרגיל אותו לסביבת הירדמות קבועה.

כמובן שהרגלים הם דבר שקשה להתנתק מהם, גם למבוגרים ובייחוד לתינוקות. כך שאם תרגילו את תינוקכם להירדם על ידי נדנוד, זמזום או כל פעילות שאתם תבצעו, לאחר מכן תיאלצו להעביר אותו תהליך גמילה מאותו תהליך. בנוסף, כדאי ששני בני הזוג יהיו מעורבים בהרדמת התינוק, כך שלא תתפתח תלות באחד מבני הזוג.

תהליך ההירדמות של תינוקכם

תהליך ההירדמות של תינוקכם תלוי רבות גם בכם. כפי שכבר הוסבר, אנחנו מרגילים תינוק כיצד להירדם ולכן חשוב מאד שנשים לב לא לקבוע הרגלים אשר יכולים בבוא הזמן להפוך להיות בעייתיים מבחינתנו, בין אם מדובר בנדנוד התינוק, הרמתו, שינה במיטת ההורים וכדומה.

בין אם החלטתם שהתינוק ישן באותה מיטה אתכם ובין אם במיטתו שלו, דאגו לכך שטקס הכניסה למיטה יתחיל מגיל 0, דאגו לכך שהוא יישן באותו מקום ועדיף לא להעבירו  במהלך השינה. התעוררות במקום לא מוכר עשויה להפחיד אותו.

דאגו לכך שהתנאים בחדר יהיו אופטימליים לשינה. עמעום האור, מוסיקה מרגיעה, חמימות וכיוצא בזה, אפשר גם להשתמש בשק שינה לתינוקות כדי לתת לתינוק תחושה חמימה ומפנקת.

הנקודה החשובה ביותר היא ליצור רוטינה קבועה שתאותת לתינוק כי בקרוב הוא הולך לישון, הוא יבין זאת, אתם תבינו זאת ואם תתנהלו נכון, החלק הזה של היום יעבור מהר וללא בעיות.

שינה משותפת או בנפרד?

בנוגע לכל אחד מן הפתרונות, הדבר החשוב ביותר לזכור הוא שעליכם להיות עקביים. עליכם לדעת כי קביעת הרגל כזה או אחר אצל תינוק תשפיע עליו במשך תקופה ארוכה ולכן יש לקחת החלטה כזו בכובד ראש.

ההבדלים בין שינה משותפת לבין שינה בנפרד מתרכזים בעיקר בתחושת הביטחון, זמינות ההורים, חוויה נעימה להורים ולתינוק והעובדה שכדי להיניק אין צורך לקום לחדר אחר. מצד שני ישנם תינוקות אשר חשים פחד כאשר הם ישנים במיטת ההורים, ובנוסף לכך ישנן אמהות אשר מתעוררות מכל תנועה של התינוק גם אם הוא רק זז מתוך שינה, דבר אשר יגרום להן לא להירדם ובמהלך היום שלאחר מכן להיות עייפות וטרוטות.

כל בחירה שתעשו, חשוב שתעשו אותה מתוך הבנה של התהליך ומתוך אמונה שזו הדרך הטובה ביותר עבורכם ועבור תינוקות.

לעמוד הראשי